Tempat Peranginan Gunung Liu Feng

2018-05-28    hits:

Tempat Peranginan Gunung Liu Feng terletak di Ming Jiang Pan di Pusat Daerah Lingshan Guangxi, daerah ini berhubung dengan Hepu, Pubei, dan Hengxian Yongning, berjarak 107 km dari Bandar Qinzhou, berjarak 200 km dari Bandar Beihai, dan berjarak 150 km dari Bandar Nanning. Di samping itu, Jalan Kebangsaan 209, Jalan Provinsi 20124 dan 20221 masing-masing melalui di kaki Gunung Liufeng, perhubungan lalu lintas amat mudah.

六峰山风景名胜区位于广西灵山县城中心的鸣江畔,县城与合浦、浦北、邕宁横县相连,距钦州市107公里,距北海市200公里,距南宁市150公里,国道209线、省道20124线和20221线分别从六峰山山脚贯穿而过,交通十分便利。

Tempat Peranginan Gunung Liufeng terutamanya terdiri daripada enam gunung iaitu Gunung Long Tou, Gunung Feng Wei, Gunung Gui Bei, Gunung He Li, Gunung Bao Zhang, dan Gunung Chong Xiao, berkeluasan 540 000 km2, altitud puncak tertinggi 343 m, ketinggian relatif 182 m. Di sini terdapat banyak pokok-pokok kuno, pemandangannya indah, dan udara pun segar. Jalan yang melengkung menuju ke tempat yang terpencil, bentuk batu-bata ganjil, pergunungan yang megah, ada yang seperti naga dan burung phoenix sedang menari, ada yang seperti kura-kura yang sedang berbaring dan burung kren yang sedang berdiri, puncak gunung menuju ke atas langit, orang-orang kuno memanggil Gunung Liu Feng sebagai ‘Gunung Ban Wu’.

六峰山风景名胜区主要由龙头峰、凤尾峰、龟背峰、鹤立峰、宝障峰、冲霄峰等六个山峰组成,面积54万平方米,最高峰海拔343米,相对高度182米,这里古树参天,景色旖旎,空气清新。奇岩曲径,怪石嶙峋,巍巍峦峰,或似龙舞凤翔,或似龟伏鹤立,有拔地攀空之势,古人称六峰山为“半巫山”。

Gunung Liu Feng agak terkenal di serantau Asia Tenggara, terutamanya lelaki dan perempuan yang beragama Buddha, menyatakan roh kudus Gunung Liu Feng boleh mengawal Asia Tenggara, apa yang dikatakan tempat ini bukan tempat yang terunggul, tetapi cukup istimewa dan menarik, Gunung Liu Feng mengumpulkan kedua-dua agama Buddha dan agama Taoisme, penganut-penganutnya selalu datang ke sini, colok sentiasa dibakar.

六峰山在东南亚一带小有名气,特别是善男信女,称六峰山的圣灵可管东南亚,正所谓山不在高,有仙则灵,六峰山汇集佛道两家,故信徒常来,香火常旺。

Selepas membuat siasatan dan statistik, terdapat lebih daripada 300 keping gambar ukiran batu di Tempat Peranginan Gunung Liu Feng, dari Dinasti Song Utara sehingga ke Republik China. Bentuknya ada tulis nama sebagai penanda, rekod penamaan, puisi, dan sebagainya manakala isi kandungannya melibatkan politik, ekonomi, ketenteraan, kebudayaan, dan lain-lain aspek, merupakan peninggalan budaya yang berharga bagi penyelidikan sejarah masyarakat. Antaranya, tempat yang terdapat paling banyak gambar ukiran batu ialah San Hai Yan di Tempat Peranginan Gunung Liu Feng, bilangannya melebihi 150 keping, semuanya terukir di atas dinding gua, semuanya ialah karya selebriti terkenal sejarah, mempunyai taraf artistik dan nilai sejarah yang lebih tinggi.

经过调查统计,六峰山风景名胜区现存的摩岩石刻就有三百多幅,年代上至北宋,下至民国,形式有题名、题记、诗赋等,内容涉及整治、经济、军事、文化等方面,是研究社会历史的珍贵文物。其中,摩崖石刻最多的地方是六峰山风景名胜区的三海岩,数量达到150多幅,均刻于洞府石壁上,皆是历代名人雅士精心杰作,具有较高的艺术水平和历史价值。